Historie a současnost

Škola s příběhem, který pokračuje

Počátky a myšlenka nové budovy

Na začátku 20. století se v Poličce začalo mluvit o potřebě postavit novou školní budovu. Výuka tehdy probíhala v malých přízemních místnostech, bez odpovídajícího zázemí. Chyběla tělocvična, knihovna, hřiště i kabinety. V březnu 1920 bylo doporučeno umístit novou školu za
rybník a o čtyři roky později město vyhlásilo soutěž na vypracování architektonického návrhu. Vítězem se stal poličský stavitel Bohuslav Šmíd.

Výstavba a slavnostní otevření

Základy školy se začaly kopat v červnu 1927, v prosinci už byla stavba pod střechou. Slavnostní otevření proběhlo symbolicky 28. října 1928 – v den 10. výročí vzniku samostatného Československa. Škola nesla čestné jméno prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, což schválila i Kancelář prezidenta republiky. Slavnostního aktu se zúčastnili zástupci ministerstva školství, ředitelé obou škol Jiřina Vamberová a František Žahourek i další významní hosté.

Masarykova socha a ztracený symbol

V roce 1931 byla před školou odhalena bronzová socha prezidenta Masaryka, jejímž autorem byl akademický sochař Josef Fojtík. Modelem mu stál sám prezident. Tento symbol první republiky byl však v roce 1940 za okupace odstraněn a pravděpodobně roztaven.

Temné roky okupace

Na podzim 1938 byla školní budova zabrána německým vojskem. Výuka českých žáků byla přerušena, školu postupně obsadily německé školy, Hitlerjugend, německý polní lazaret i utečenci z válečného pásma. Vyučování bylo provizorně přesunuto do budovy gymnázia. Teprve v září 1945, po osvobození a důkladném úklidu, se škola znovu otevřela.

Poválečný vývoj a proměny názvu

V roce 1952 byla před školu umístěna socha partyzána od Jaroslava Zeleného, přestože veřejnost usilovala o návrat sochy prezidenta Masaryka. Politická situace to tehdy nedovolila. Škola v dalších desetiletích nesla různá označení – Osmiletá střední škola, Devítiletá střední škola, Základní devítiletá škola. Dlouhá léta zde sídlily dvě školy paralelně, než se II. základní škola v roce 1986 přestěhovala do nového objektu na Švermově ulici (dnešní ZŠ Na Lukách).

Návrat k odkazu T. G. Masaryka

Po roce 1989 škola znovu přijala jméno svého původního patrona. Výnosem Ministerstva školství z 7. března 1990 byla oficiálně přejmenována na Masarykovu základní školu Polička. V roce 1993 se znovu zavedla devítiletá povinná školní docházka. Důstojnou tečku za návratem k tradici představovalo odhalení nové sochy T. G. Masaryka v roce 1996. Autorem byl sochař Miroslav Moravec a datum 28. října – tentokrát k 65. výročí otevření školy – zůstalo zachováno.

Současná škola

Budovy a areál

Škola sídlí v hlavní budově z roku 1928, která byla v průběhu let citlivě rekonstruována. Proběhla kompletní výměna elektroinstalace, rozvodů vody a kanalizace, modernizace tělocvičny i výstavba nových šaten. V roce 2007 byla přistavěna víceúčelová sportovní hala, která výrazně
rozšířila možnosti tělesné výchovy a pohybových aktivit. V roce 2016 vznikl nový sportovní areál – zahrnuje běžecký ovál, centrální víceúčelové hřiště, sektory pro atletické disciplíny a samostatné hřiště pro míčové hry. Celý prostor je oplocen a slouží jak výuce, tak volnočasovým aktivitám. Součástí areálu je také samostatný pavilon z roku 1975. Po nedávné rekonstrukci zde sídlí šest tříd 1. stupně, sedm oddělení školní družiny a je zde i zázemí pro pedagogy. Budova je zateplená, má plastová okna a vlastní plynovou kotelnu.

Výuka a technické zázemí

Ve škole se vyučuje ve 27 kmenových třídách. Žáci mají k dispozici řadu odborných učeben – chemii, fyziku, přírodopis, informatiku, cizí jazyky, výtvarnou a hudební výchovu, školní kuchyňku, učebnu pro technické a domácí práce, keramickou dílnu i laboratoř. Škola disponuje moderním technickým zázemím – veškeré učebny jsou připojeny k internetu, k dispozici je školní informační systém a jednotná počítačová síť. Výpočetní techniku mohou plně využívat jak žáci, tak vyučující.

Směřování školy

Podpora nadaných žáků

Škola podporuje nadané žáky napříč vzdělávacími oblastmi – nejen v matematice a přírodních vědách, ale i v humanitních, jazykových, uměleckých či technických oborech. V rámci této péče funguje na škole třída pro nadané žáky. Spolupracujeme také se sdružením SYNAPSE, které se specializuje na identifikaci a rozvoj mimořádného nadání.

Individuální přístup a péče o žáky se SVP

Školní poradenské pracoviště tvořené výchovným poradcem, metodikem prevence, speciálním pedagogem a školním psychologem zajišťuje depistážní, diagnostické a intervenční činnosti a poskytuje metodickou podporu pedagogům i rodičům. Pedagogové 1. i 2. stupně se pravidelně vzdělávají v oblasti poruch učení a chování. Škola včas identifikuje obtíže a zajišťuje potřebná podpůrná opatření ve spolupráci s poradenskými zařízeními a rodiči.