Prevence a pomoc dětem

Prevence na základní škole je důležitou součástí vzdělávacího procesu, protože pomáhá předcházet vzniku rizikového chování a podporuje zdravý osobnostní rozvoj žáků. Naše škola se zaměřuje na vytváření bezpečného a přátelského prostředí, kde se děti učí vzájemnému respektu, spolupráci a zodpovědnému jednání. Důležitou roli v této oblasti má školní metodik prevence, který koordinuje aktivity a spolupracuje s pedagogy, rodiči i odborníky z dalších institucí. Součástí prevence je Preventivní program a Strategie školy, které jsou zaměřeny na systematické působení proti šikaně, závislostem, záškoláctví, agresi a dalším rizikovým jevům. Díky promyšlené prevenci získávají žáci nejen potřebné informace, ale také dovednosti, jak zvládat náročné situace a činit správná rozhodnutí.

Na základě oficiálních materiálů MŠMT a školních preventivních programů lze identifikovat tyto
klíčové rizikové oblasti:

  • Agrese, šikana, kyberšikana a další formy násilné či rizikové komunikace (např. multimédia)
  • Záškoláctví
  • Závislostní chování, včetně užívání návykových látek (alkohol, tabák, OPL), netolismu
    (virtuální drogy), patologického hráčství (gambling)
  • Rizikové sporty a chování v dopravě, prevence úrazů
  • Poruchy příjmu potravy (anorexie, bulimie)
  • Negativní působení sekt (sociálně patologická náboženská hnutí)
  • Sexuální rizikové chování, komerční sexuální zneužívání dětí
  • Kriminalita, delikvence, vandalismus
  • Násilí, intolerance (rasismus, xenofobie, antisemitismus, homofobie)
  • Domácí násilí a týrání či zneužívání dětí (CAN)
  • Psychická krize, duševní onemocnění, sebevražedné chování, sebepoškozování
  • Pravidla v problémových situacích týkající se žáků s PAS

Kontakty:
Metodik prevence: Mgr. Ludmila Haraštová, Mgr. Lucie Jirušová
Tel./mail: 461 725 529 kancelář školy 
harastova.ludmila@zsmaspolicka.cz, 468 001 262
jirusova.lucie@zsmaspolicka.cz , 468 001 256
Pracoviště: kabinet ČJ (hlavní budova 1. poschodí vpravo)
Konzultační hodiny pro rodiče (zákonné zástupce): pondělí 15–16

Preventivní programy

Naše škola nabízí dětem pestrý soubor preventivních programů, které podporují jejich zdravý vývoj, posilují bezpečné klima ve třídách a pomáhají jim zvládat rizikové situace. Žáci absolvují adaptační kurz, zaměřený na stmelení kolektivu a rozvoj spolupráce, a dále programy na rozvoj sociálních dovedností, které podporují komunikaci, respekt a řešení konfliktů. Velmi důležité jsou také besedy s Policií ČR, městskou policií, jež se věnují právní odpovědnosti, bezpečnosti na internetu a prevenci kriminality. Využíváme specializované programy jako ACET (prevence závislostí a rizikového chování), ALFA (ochrana před manipulací a rizikovými skupinami), Bolest jménem šikana a Kyberšikana, které žákům citlivě přibližují závažná témata současnosti. Děti se mohou zapojit také do programu Chat, Hrdinství, který podporuje odvahu zastat se druhých a chovat se férově. Velký význam mají vrstevnické programy – pro žáky 1.–9. tříd nabízíme celoroční spolupráci tříd, a pro 6.–8. ročníky navíc speciální aktivity posilující vztahy mezi vrstevníky. Nedílnou součástí je také spolupráce s Pedagogicko-psychologickou poradnou (PPP), jejíž odborníci pomáhají při diagnostice, poskytují individuální i skupinovou péči a podporují pedagogy i rodiče při řešení obtížných situací. Díky těmto aktivitám získávají žáci nejen potřebné informace, ale hlavně praktické dovednosti, které je posilují do života.

Školní metodik prevence připravuje a koordinuje preventivní programy, které jsou určeny nejen pro jednotlivé třídy, ale také pro učitele a rodiče. Ve třídách metodik realizuje aktivity zaměřené na rozvoj spolupráce, prevenci šikany, kyberšikany či dalších rizikových jevů. Pro učitele zajišťuje metodickou podporu, školení a konzultace, aby byli připraveni pracovat s náročnými situacemi a posilovat pozitivní klima ve třídách. Rodičům nabízí besedy, poradenskou činnost i doporučení, jak mohou své děti účinně vést k zodpovědnému a bezpečnému chování. Díky této spolupráci je prevence ve škole komplexní a propojuje všechny, kdo se podílejí na výchově a vzdělávání dítěte.