Poradenské pracoviště
Poradenské pracoviště Masarykovy základní školy Polička poskytuje žákům, rodičům i pedagogům odbornou podporu v oblasti výchovy, vzdělávání a osobnostního rozvoje. Jeho cílem je včas rozpoznat případné obtíže, pomoci s jejich řešením a vytvářet bezpečné a podpůrné školní prostředí pro všechny žáky. Zaměřujeme se na individuální přístup ke každému žákovi, na prevenci rizikového chování i na spolupráci s rodiči a dalšími odborníky.
Naše škola věří, že kvalitní vzdělávání jde ruku v ruce s péčí o duševní pohodu a zdravé vztahy – i proto hraje poradenské pracoviště důležitou roli v každodenním životě školy.
Péči o žáky koordinuje školní poradenské pracoviště, které tvoří:
- výchovný poradce
- školní metodik prevence
- speciální pedagog
- školní psycholog
Tým zajišťuje:
- depistážní, diagnostické a intervenční činnosti
- metodickou podporu třídním učitelům
- komunikaci s rodiči
- spolupráci s poradenskými a dalšími odbornými institucemi (PPP, SPC, sociální kurátoři, lékaři, policie ad.)
Péče o žáky
Podpora, která respektuje potřeby každého dítěte.
Masarykova základní škola v Poličce věnuje cílenou pozornost všem žákům, kteří potřebují při vzdělávání speciální podporu – ať už se jedná o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, nebo o žáky mimořádně nadané. Naší prioritou je vytvářet bezpečné, vstřícné a podnětné prostředí, kde může každý žák rozvíjet svůj potenciál.
Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Žákem se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) je ten, kdo má:
- zdravotní postižení
- zdravotní znevýhodnění
- nebo sociální znevýhodnění
Péče o tyto žáky je v naší škole systematicky rozpracována ve školním vzdělávacím programu „Čemukoliv se učíš, učíš se pro sebe“. Na základě doporučení školského poradenského zařízení nastavujeme vhodná podpůrná opatření. V případě vývojových poruch učení je po dohodě s rodiči vypracováván individuální vzdělávací plán (IVP).
Reedukační péče je poskytována v úzké spolupráci s rodiči a školskými poradenskými zařízeními.
Naši pedagogové se v této oblasti dále vzdělávají – většina učitelů 1. stupně a někteří učitelé 2. stupně absolvovali školení zaměřená na poruchy učení, chování a na pedagogickou diagnostiku. Důraz klademe na včasné rozpoznání obtíží a cílenou podporu každého žáka.
Péče o nadané žáky
Podpora mimořádně nadaných žáků je u nás dlouhodobou součástí vzdělávací koncepce. V části C školního vzdělávacího programu jsou popsána pravidla jejich začlenění do výuky i doporučené aktivity.
Na škole funguje výběrová třída pro nadané žáky, kde výuka probíhá v rychlejším tempu a do větší hloubky. Podporujeme rozvoj různých typů nadání – logického, jazykového, kreativního, technického i přírodovědného. Žáci se pravidelně účastní soutěží jako je Matematický klokan, Matematická olympiáda, Pythagoriáda, Logická olympiáda či Fyzikální a Chemická olympiáda. Učitelé je zároveň systematicky připravují k přijímacím zkouškám.
Podpora nadaných žáků je koordinována týmem pedagogů, který aktivně rozvíjí školní systém péče o talentované děti ve spolupráci s odborníky z projektu Synapse – Asociace freelancerů ve školství.
Součástí systému podpory je také Klubík pro nadané žáky, kde se děti věnují individuálním projektům, digitálním aplikacím, badatelským úkolům, pokusům a exkurzím.
Na základě rozhovorů s mladšími žáky byla ve školní družině rozšířena nabídka knih díky sbírce zachovalé literatury, která nyní slouží ve všech odděleních družiny.
Užitečné dokumenty ke stažení
Metodik prevence (PDF, 58 kB)
Poruchy učení a chování – základní informace (PDF, 48 kB)
Informační leták pedagogicko-psychologické poradny (PDF, 735 kB)
Přehled školských poradenských zařízení (PDF, 62 kB)

Sociální pedagog
Sociální pedagog působí jako člen Školního poradenského pracoviště a zaměřuje se především na podporu žáků, kteří se nacházejí v obtížných životních situacích, mají problémy se školní docházkou nebo vykazují známky ohrožení sociálním vyloučením.

Výchovný poradce
Výchovný poradce (VP) vykonává činnosti poradenské, koordinační, informační a metodické. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci. Na naší škole působí tři výchovní poradci jako poskytovatelé poradenských služeb spolu se školním metodikem prevence, školní psycholožkou, speciálním a sociálním pedagogem a vedením školy. Tito odborníci společně tvoří Školní poradenské pracoviště (ŠPP).

Školní psycholog
Školní psycholog vykonává činnosti konzultační, poradenské, diagnostické, metodické a informační. Spolupracuje s žáky, pedagogy i rodiči. Dokumentaci o svých činnostech vede v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů a Etickým kodexem školního psychologa.

Metodik prevence
19. srpna 2025
Školní metodik prevence působí v rámci školního poradenského pracoviště a zaměřuje se především na primární prevenci. Prevence představuje souhrn činností, které mají za cíl předcházet vzniku rizikového chování a chránit žáky před ohrožením jejich zdravého vývoje.

Školní poradenské pracoviště ŠPP
19. srpna 2025
Školní poradenské pracoviště je tým odborníků, který na naší škole poskytuje systematickou a odbornou podporu žákům, rodičům i pedagogům v oblasti vzdělávání, výchovy a duševní pohody.